۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

برگزاری ورکشاب دوروزه از سوی کمیسون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات درولایت بامیان



برگزاری ورکشاب دوروزه از سوی کمیسون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات درولایت بامیان .
این ورکشاب روز اول با حضور بیش از 26 نفر خبرنگاران به دفتر نمایندگی بنیاد بین المللی نظام های انتخاباتی دربامیان برگزار گردید .
داد محمد عنابی یکتن از کمیشنران کمیسیون رسانه که از کابل به بامیان آمده بود با حضور تعداد از کارمندان کمیسون مستقل انتخابات علاوه بر تشریح وصلاحیت های کمیسیون رسانه ها درمورد طرز العمل پوشش مبارزات انتخاباتی وگزارش منصفانه ومتوازن درمورد انتخابات 27 سبنله پارلمانی به خبرنگاران معلومات مفصل را ارائه داشتند .واز رسانه ها در بامیان درخواست نموده گفت ، این رسانه هاست که درموفقیت وناکامی یک پروسه نقش نهایت برجسته را بازی می نماید . بناءً ما به این باور هسیتم که درپروسه انتخابات پیش رو رسالت رسانه ها از هرزمانی دیگرمهم بوده واین پروسه که یک پروسه ملی می باشد زمانی به موفقیت خواهد انجامید که رسانه ها فعالانه درین زمینه گام بردارند .
خبرنگاران حاضر در جلسه ضمن مفید خواندن این ورکشاب نگرانی های را درمورد عدم پاسخ به سوالات متعدد از جانب کمسیسون مستقل انتخابات مطرح ساخته که قسماً از جانب مسولین کمیسیون مستقل انتخابات بامیان پاسخ داده شد . مسولین کمیسیون انتخابات در بامیان وضع قیودات جدید از سوی کمیسیون مرکزی را دلیل عمده عدم ارایه معلومات به موقع به خبرنگاران ورسانه های دانستند . واین موضوع را به معنی مقاطعه با رسانه نخوانده صرف یک محدویت وظیفوی قلمداد کردند . دراخیر از سوی اکثریت خبرنگاران پیشنهاد یه به مسولین کمییسون شفاهاً تذکر داده شد . وآن اینکه موضوعات واتفاقات که مربوط به بامیان می باشد وخبرنگاران ناگزیر غرض تهیه و تکمیل گزارش شان به کمیسیون مراجعه نمایند . درین مورد کمیسیون باید معلومات را دراختیار خبرنگاران قرار دهند . مسولین کمیسیون ازدادن جواب به انعده از پرسش های خبرنگاران که در حیطه صلاحیت آنها بوده و سوال مربوط به کار کمیسون در محدوده ولایت بامیان باشد استقبال کرده ولی آنعده از پرسش های که درسطح کلان باشد آنها ناگزیر جواب آنهارا از مرکز مطالبه نماید که یک فاصله زمانی را دربر خواهد گرفت که این حوصله مندی خبرنگاران را می طلبد .
روز دوم، ورکشاب با حضوری تعدادی از خبرنگاران ، نمایندگان جامعه مدنی ، نماینده دفتر یونما ، نمایندگان تعدادی از کاندیدان پارلمانی درسالن کنفرانسهای ریاست مخابرات وتکنالوژی معلوماتی دایرگردید .
درمورد وظایف ومسولیت ها ی رسانه ها وخبرنگاران وطرزالعمل پوشش مبارزاتی انتخاباتی عباس "آگاه " یکتن از خبرنگاران که در یک رسانه بین المللی مشغول می باشد معلومات کامل و جالبی را بیان داشت .
داد محمد عنابی کمیشنر در کمیسیون رسانه ها بار دیگر برصحبت های قبلی خویش تاکید داشته وگف: نظر به توافق نامه که بین کمیسیون رسانه ها ورادیو تلویزون ملی به امضا رسیده است . تمامی کاندیدان درحوزه های انتخاباتی شان از طریق رادیو تلویزون ملی می تواند به بیان خط مش و اهداف شان پرداخته وخود شان را برای مردم معرفی نمایند . درصورت که تلویزون فعال باشد برای هر کاندید به مدت سه دقیقه وقت درنظر گرفته شده است . وازطریق رادیو به مدت پنج دقیقه می تواند تمام برنامه ها واهداف شان را بیان بدارد . البته ماده 59 قانون انتخابات رادیو تلویزون ملی را درمرکز وولایات موظف ساخته تا چنین زمینه را برای کاندیدان مهیا بسازد . اما رسانه های خصوصی ازین امر مستثنی می باشد . آنها می تواند که وقت متوازن را برای هر کاندید فراهم سازد .
انتظار برده می شود که رادیوتلویزون ملی در بامیان باهمه مشکلات که دارد بتواند چنین زمینه را فراهم ساخته تا مردم با یک شاخت کامل درگزینش نمایندگان شان در پارلمان به پای صندوق های رای رفته و مکلفیت دینی و اسلامی شان ادا نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: