۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

سفر نماینده بخش انکشافی ایالات متحده آمریکا دربامیان

امروز چهارشنبه داکتر شاه (General director) بخش انکشافی (USAID) ایالات متحده آمریکا وارد بامیان گردید. درمدت اقامت دوساعته که در بامیان داشت ازسرک بامیان غوربند که فعلا درحال کار است واز بودجه ایالات متحده آمریکا تمویل می گردد دیدن نمود.
وی که در کنفرانس کابل شرکت کرده بود بعد از صحبت های که در جریان کفنرانس صورت گرفته وتصویر که از ولایت بامیان برای وی داده شده بود هدف اصلی سفر خود به بامیان را دیدن از بامیان ومقایسه نمودن بامیان با ولایات که در حالت جنگ به سر می برد بیان داشت .
داکتر حبیبه سرابی والی بامیان دریک کنفرانس مطبوعاتی که با خبرنگاران صحبت می کرد گفت .
سفر آقای داکتر شاه در بامیان نهایت با اهمیت بوده به دلیل اینکه بزرگترین تمویل کننده بخش برنامه های انکشافی در ولایت بامیان کشور امریکا می باشد . البته کشورهای دیگر نیز دربخش انکشاف ونوسازی ولایت بامیان را همکاری نموده که از آن جمله کشور جاپان بعد از آمریکاه به درجه دوم قرار دارد .
بیشترین کمک های بخش انکشافی ایالات محتده آمریکاه دربخش های صحت ، زیر بنا ، و زراعت می باشد . پروژه های کلان (UASID) در بامیان، سرک دوشی بامیان ، سرک پل متک الی بامیان ، ساختن بند برق توبچی به ظرفیت 750 میگا وات ، مکتب قابلگی ، گماشتن یک نفر به حیث مشاور در شاروالی غرض ساختن پلان استراتیژیک پنج ساله ، استخدام مشاورین در بخش زراعت در ولسوالی های کهمرد ویکاولنگ می باشد .
والی بامیان نیازمندی مهم مردم بامیان را برق دانسته که در صحبت های خویش با داکتر شاه نیز این موضوع را مطرح ساخته و اظهار امیدواری نمود که در اینده درین زمینه گام های مهم برداشته خواهد شد .

هیچ نظری موجود نیست: