۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

افزایش بی سابقه ی قیمت مواد سوخت دربازاربامیان

شماری ازباشندگان بامیان، شکایت دارند که با فرا رسیدن فصل سرمای زمستان، قیمت مواد سوخت بشکل بی سابقه ای دربازار این ولایت افزایش یافته است.

نجیب الله امیری یکتن ازگازفروشان بازاربامیان، می گوید:" درتمام ولایت بامیان فقط دو تانک گاز است که آنها هم طی دو هفته می شود که گاز وارد نکرده ودلیل اینکه گاز وارد نمی کنند اینست که وزارت تجارت افغانستان گازهای وارد شده درکشور را به کابل انتقال می دهند.

عارف حسین یکتن ازباشندگان بامیان، می گوید:" قیمت گازدربازاربامیان به حدی بالا رفته که یک تعداد حتا توان خرید آنرا ندارند. وی می گوید ما ازدولت افغانستان می خواهیم تا درقسمت پایین آوردن قیمت مواد سوخت درزمستان توجه جدی نماید.

اما این تنها قیمت گاز نیست که با فرا رسیدن فصل سرمای زمستان دراین ولایت افزایش یافته است؛ بلکه قیمت دیگرمواد سوخت چون تیل، چوب وزغال سنگ نیز در این ولایت بالارفته است.

عبدالله یکتن از زغال فروشان بامیان، می گوید: سال گذشته یک بوری زغال سنگ 45 کیلویی را مبلغ 170 افغانی بفروش میرسانده اما، امسال به دلیل اینکه زغال را قیمت خریداری می کند به مبلغ 250 افغانی بفروش میرساند.

محمد اکبرمحمدی مدیرعامل اتاق تجارت بامیان، از وزارت تجارت کشور انتقاد کرده می گوید از یک هفته به اینطرف وزارت تجارت گازهای وارد شده توسط تاجران کشور را، به کابل سوق می دهد.

در همین حال مسئولین شاروالی بامیان، می گویند:" سیستم بازار افغانستان سیستم بازار آزاد است روی همین دلیل شاروالی ها حق مداخله و تعیین نرخ را ندارند.

اکثر باشندگان بامیان در فصل زمستان از زغال سنگ و چوب؛ برای گرم کردن خانه هایشان استفاده می کنند.

بامیان ازجمله سرد سیرترین ولایات افغانستان است که درفصل زمستان راه های مواصلاتی آن در اثر ریزش برف سنگین بیشتراوقات مسدود میگردد.

هیچ نظری موجود نیست: