۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

معرفی کتاب جدید ساحات باستانی بامیان !




بامیان یکی از ولایات می باشد که ساحات باستانی و تاریخی زیادی را در دل خود جا داده ، و از شهرت جهانی برخوردار می باشد اما کمترشهروند بامیانی را میتوان سراغ کرد که در مورد آثار تاریخی وداشته های فرهنگی ولایت خویش معلومات جامع وکامل را داشته باشد .

دریک ابتکار فرهنگی جدید برنامه اکوتوریزم با همکاری نزدیک ریاست اطلاعات فرهنگ بامیان کتابی را تحت عنوان معرفی ساحات باستانی بامیان چاپ وطی محفل رسمی با حضور داشت جمعی فرهنگیان این ولایت به ریاست معارف تحویل داد .

این کتاب در چهار فصل و 31 صفحه طراحی گردیده که معرفی بامیان ، معرفی ساحات باستانی چون مجسمه های بودا ، شهر غلغله ، شهر ضحاک ، بودای ککرک ، گلیگان ، چهل برج ، بامیان و میراث جهانی ، راهنمای حفاظت از ساحات باستانی را شامل می شود .

رسول شجاعی باستان شناسی مناطق مرکزی این کتاب را تهیه و گردآوری نموده و توسط بورد انکشاف توریزم با حمایت مالی بنیاد انکشافی آغان چاپ و نشر گردیده است .

به گفته مسولین بورد توریزم این کتاب ها به منظور آشنایی نسل جدید نسبت به داشته های فرهنگی وتاریخی این ولایت به معارف تحویل داده شده تا از طریق مکاتب به عنوان یک مضمون به شاگردان تدریس گردد .

به گفته رئیس معارف کتاب کنجیست که انسان ها به تحر ک در می آورد ، واین کتاب برای شناساندن آثار تاریخی برای اطفال بامیان نهایت با اهمیت بوده و در سال جدید تعلیمی این کتاب رسما به مکاتب توزیع و تدریس خواهد شد .

اگر چند بامیان دارای ارزش های فرهنگی وآثار تاریخی مناظر طبعیی فراوان بوده نیازمند چاپ نشر کتابهای زیادی بوده تا این آثار وارزش های معرفی گردد ، اما برنامه اکوتوریزم کارهای ارزشمند را تاحال انجام داده و به زودی کتابهای دیگر در رابطه به بامیان وداشته فرهنگی وطبیعی آن به چاپ خواهد رسید .

هیچ نظری موجود نیست: