۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

آغاز برنامه آموزشی حقوق بشر در دانشگاه بامیان


این محفل که با حضور داکتر سیما ثمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان داکتر حبیبه سرابی والی بامیان و تعدادی از اراکین حکومت محلی و محصلین در دانشگاه بامیان دایر گردیده بود. عبدالاحد فرزام رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر دفتر ساحوی بامیان در مورد چگونگی برنامه آموزشی معلومات ارائه نموده گفت .
درمرحله اول به تعداد 300 نفر از محصلین سال چهارم شامل این برنامه های آموزشی گردیده که در ختم برنامه های آموزشی تصدیق نامه های از جانب کمییسون مستقل حقوق بشر ودانشگاه بامیان برای فارغین توزیع خواهد شد . وی در ادامه صحبت های خویش از محصلین که این دوره آموزشی را سپری می نماید تقاضا نمود ، که بعد از فراگیری مفاهم حقوق بشری آن را با مردم شریک ساخته تاباشد همه در قسمت تطبیق قانون وحفظ ارزشهای حقوق بشری سهم خویش را اداء نمایند .
داکتر سیما ثمر ضمن ابراز خرسندی از شروع برنامه آموزش حقوق بشر در دانشگاه بامیان به عنوان دومین دانشگاه بعد از دانشگاه هرات در سطح کشور اظهار امیدواری نموده گفت . تلاش کمیسون بر این است که در سطح تمامی دانشگاه های کشور این برنامه را گسترش دهند .
رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر وضعیت حقوق بشری را نسبت به سالهای قبل بهتر خوانده ودلیل آن را رشد آگاهی مردم از مفاهم حقوق بشری می داند . وی نبود امنیت ، عدم تطبیق قانون ، حاکمیت قانون ، عدم آگاهی مردم را ازموارد تخطی حقوق بشری قلمداد نمود .
والی بامیان در سخنان کوتاهی که درین محفل داشت از کار کرد های داکتر سیما ثمر به نیکی یاد نموده و آموزش حوق بشری را صرف برای محصلین کافی نداسته و تقا ضا نمود که تما م ارگانهای که در راستای تطبیق قانون کار می کند به شکل دسته جمعی این مفاهم را فرا بگیرند . زیرا درین راستا همه مکلف می باشد . والی بامیان خودرا به عنوان عضوی جامعه بشری مکلف به تطبیق قانون دانسته و احترام به ارزش های حقوق بشری را مسولیت هر فرد جامعه خواند.
ابتکار جدید کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان را ، یک حرکتی روبه جلو دانسته و به یقین دانشگاه ها ومراکز علمی به عنوان بستر که در آن عدالت وحقوق بشر مطرح بوده از جایگاه ویژه برخوردار می باشد . نفس آموزش مهم بوده ولی آرزو برده می شود که بیشر یک نگاه تشریفاتی نباشند .



۱ نظر:

Fazil Hazara گفت...

Hi Mr. Hamidi Parwani!

One of the best your log but Baztab is the name of a Bulltine that publishes by varsities in Bamyan province, kabul, Parwan , Gahzni , Daykoondi and Bulkh. The copy righter is VCMA ( varsities Civil Movement of Afghanistan).
I was as Chief Aditor for sometimes.