۱۳۹۰ اسفند ۱۷, چهارشنبه

فارغ شدن هفت نفر داکتر از یک دوره آموزشی ده هفته ی .
هفت نفر که یکی از آنها زن می باشد آموزش های لازم را به مدت ده هفته از سوی داکتران تیم مالیزیا دربامیان سپری نموده و قرار است شش نفر از فارغان جهت تداوی مریضان مبتلا به مرض دندان به ولسوالی های این ولایت اجرا وظیفه نمایند .
اگرچند گقته می شود که بخش دندان در شفاخانه ولایتی بامیان فعال بوده اما نسبت نبود وسایل مدرن این بخش چندان فعال نمی باشند .داکتر مهرعلی حسنی سرپرست صحت عامه بامیان در مورد تعداد داکتران که دربخش دندان فعالیت دارند به رسانه های گفت .
هم اکنون بخش دندان در شفاخانه ولایتی فعال بوده وتمام خدمات را درین زمینه انجام میدهند ، اما درولسوالی ها ما داکتر دندان نداریم . واز سوی هم تجهیزات کافی درین عرصه موجود نیست امیدوارم که با رفتن شش نفر که آموزش های لازم را در رابطه با امراض دندان فرا گرفته بتوانیم این کمبود را در ولسوالی تکمیل نمایم .
تیم کشور مالیزیا که عمداً در بخش های صحی مردم این ولایت را کمک ویاری می رسانند . تاحال ازطریق تیم های سیار به تداوی مریضان پرداخته وبرگزاری کارگاه ده هقته از اقدامات بوده که در راستایی تربیه داکتران و کمک داکتران در بخش دندان صورت گرفته وازاین به بعد آنها را قادر خواهند ساخت که خودشان به تداوی وغرضه خدمات صحی در ولسوالیها به پردازد
قوماندان تیم صحی مالیزیا در بامیان در مورد فراغت و هم چنان برنامه های که تاحال دربخش صحی انجام داده می گوید .
تیم مالیزیا نه تنها در بخش دند ان کار می کند ، بلکه در تمام عرصه های صحی فعالیت دارند ، فعلا در بخش های صحی داکتران شفاخانه بامیان را آموزش می دهند تا آنها ارتقا ظرفیت شوند .
به گفته مسولین هیچگونه آمار دقیق از افراد که مبتلا به مشکلات دندان در بامیان می باشد وجود ندارد ، اما آنها می گویند نسبت رعایت نکردن حفظ الصحه و مواضبت نکردن از دندانها تعدادی زیادی از ساکنین این ولایت به مشکلات دندان مبتلاهستند .

هیچ نظری موجود نیست: